Καλαθι αγορων0

Συμβολισμός Γάμου

 

Οι Αρραβώνες

Η ακολουθία του αρραβώνα προηγείται της ακολουθίας του γάμου.  Σε παλαιότερες εποχές,

ο αρραβώνας ήταν υπόσχεση για γάμο, και χρησίμευε για την προετοιμασία των μελλόνυμφων,

δίνοντας τους την ευκαιρία να γνωριστούν και να αγαπήσουν ο ένας τον άλλο.  Στην εποχή μας, ο αρραβώνας είνα

ι ακόμα μια ευχή και ευλογία της Εκκλησίας για τους μελλονύμφους.

Οι Βέρες

Τα δακτυλίδια ευλογούνται από τον ιερέα πάνω στο ευαγγέλιο.  Ακολούθως ο ιερέας, με τα δακτυλίδια

στο χέρι, κάνει το σημείο του σταυρού πάνω από τα κεφάλια τους και τα τοποθετεί στο δάκτυλο του δεξιού τους

χεριού.  Οι κουμπάροι, στη συνέχεια, ανταλλάζουν τα δακτυλίδια μεταξύ τους μία ή τρεις φορές.  Τα δακτυλίδια

χρησιμοποιούνται από αρχαιοτάτων χρόνων, σαν σύμβολα της υπόσχεσης για γάμο, και συχνά τα συναντούμε στην

Παλαιά Διαθήκη.  Εκτός όμως από τα σύμβολα του δεσμού μεταξύ των δύο, είναι και σύμβολα εξουσίας και τιμής.  Στην αρχαία

εποχή, ο άνδρας, έδινε με το δακτυλίδι την εξουσία στη γυναίκα του, να άρχει μέσα στο σπίτι του. Η εξουσία και η τιμή που

συμβολίζεται από το δακτυλίδι φαίνεται και στην παραβολή του ασώτου, όπου ο πατέρας διατάζει να ξαναβάλουν δακτυλίδι στο δεξί

χέρι του γιου του, ως ένδειξη ότι τον δέχεται ξανά ως γιο του, ελεύθερο και όχι ως δούλο.  Η ανταλλαγή των δακτυλιδιών συμβολίζει

επίσης την εξάρτηση του ενός από τον άλλο, την αγάπη που θα μοιράζονται στο εξής και τη δέσμευση να παραμένουν πιστοί ο ένας

στον άλλο.

Η Ακολουθία του Στεφανώματος

Η ακολουθία του στεφανώματος είναι ο κανονικός γάμος.  Αυτή είναι η τελετή, κατά την οποία προσευχόμαστε, να είναι μαζί μας

παρών ο ίδιος ο Χριστός, για να ευλογήσει την ένωση των δύο και να αγιάσει τη ζωή τους. Η νύμφη στολισμένη σαν πριγκίπισσα

μπαίνει στην Εκκλησία ντυμένη στα λευκά.  Το λευκό χρώμα του φορέματος, συμβολίζει την αγνότητα της ψυχής και του σώματος τη

ς.  Από την πλευρά του, κι ο άνδρας προσέρχεται για να προσφέρει την αγνότητα του,  στη σύζυγο του, για να μεταβούν σήμερα και οι

δύο, με τη Χάρη του Θεού και την ευλογία της Εκκλησίας, από το στάδιο της άσκησης της παρθενίας, στο στάδιο της άσκησης της

αγάπης μέσα στο γάμο.

Οι Λαμπάδες:

Το άναμμα κεριών ή λαμπάδων μέσα στα πλαίσια της προσευχής στην Ορθόδοξη παράδοση, συμβολίζει το φως του Χριστού, που

φωτίζει και αγιάζει κάθε «άνθρωπον ερχόμενον εις τον κόσμον» (Ιωάν.α’,9).  Συμβολίζει επίσης και τις φλόγες της Πεντηκοστής. Οι

λαμπάδες έρχονται σβησμένες στην Εκκλησία, και φεύγουν αναμμένες.  Κινούνται πάντοτε μπροστά από το ζευγάρι, συμβολίζοντας το

φως του Χριστού, που παίρνουν από το Μυστήριο που θα φωτίζει το δρόμο τους, στην καινούργια τους ζωή.

Οι Παράνυμφοι:

 Είναι οι αντιπρόσωποι του λαού του Θεού, της Εκκλησίας, και μάρτυρες στην υπόσχεση αγάπης και αφοσίωσης μεταξύ των δύο.  Οι

παράνυμφοι πλαισιώνουν το ανδρόγυνο με την πλούσια αγάπη τους.  Προσεύχονται κι αυτοί, για να έρθει η ευλογία του Θεού στο

γάμο, αλλά και υπόσχονται, να στέκονται πάντοτε δίπλα στους νεόνυμφους και να τους στηρίζουν.


H ένωση των χεριών: 

Σε κάποιο σημείο της ακολουθίας ο ιερέας, προσευχόμενος για την ένωση τους, με ομοφροσύνη σε «σάρκα μία», ενώνει συμβολικά τα δεξιά χέρια του γαμπρού και της νύμφης.  Τα χέρια παραμένουν ενωμένα καθ’όλη τη διάρκεια της ακολουθίας δείχνοντας την αιωνιότητα της ένωσης αυτής.  Από εκείνη τη στιγμή «αρμάζονται», βρίσκονται δηλαδή, σε αρμονία ψυχής και σώματος.

Το στεφάνωμα:

Τα στέφανα είναι σύμβολα βασιλικά.  Με το γάμο δημιουργείται ένα νέο βασίλειο.  Το σπίτι και η οικογένεια των δύο νεόνυμφων.

  Ο ιερέας αφού ευλογήσει τα στέφανα πάνω στο ευαγγέλιο, κάνει το σημείο του σταυρού πάνω από τα κεφάλια τους και

επικαλείται τον ίδιο τον Θεό, να τους στεφανώσει με δόξα και τιμή, στο νέο μικρό τους βασίλειο, όπου θα πρέπει να κυβερνήσουν

με σύνεση, σοφία και δικαιοσύνη.  Τα στέφανα του γάμου, υπενθυμίζουν επίσης τα στέφανα των μαρτύρων, τονίζοντας τη

μαρτυρική διάσταση της Χριστιανικής ζωής, και τις άμετρες θυσίες, που χρειάζεται να γίνουν μέσα στο γάμο, για να φτάσουν

οι σύζυγοι στην τελείωση.


O άρτος και το κοινό ποτήριον:

Ο άρτος και το κοινό ποτήριον είναι κατάλοιπα της εποχής εκείνης, κατά την οποία ο γάμος, ευλογείτο μέσα στη Θεία Λειτουργία

και οι νεόνυμφοι συμμετείχαν στη Θεία Ευχαριστία.  Τώρα που ο γάμος τελείται εκτός της Θείας Λειτουργίας, ο άρτος και το κοινό

ποτήριον δέν είναι το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, αλλά συμβολικά υπενθυμίζουν ότι ο γάμος βρίσκει το αληθινό νόημα

του μέσα στη Θεία Ευχαριστία.  Ο άρτος και το κρασί, θεωρούντο από την αρχαιότητα σαν βασικά στοιχεία της ζωής.  Ο άρτος τρέφει

το σώμα, και το κρασί «ευφραίνει καρδίας».  Από τον ίδιο άρτο τρώνε και από το ίδιο ποτήρι της ζωής πίνουν, συμβολικά, για πρώτη

φορά σαν σύζυγοι οι νεόνυμφοι, για να επισφραγίσουν έτσι την αγάπη τους.  Η κοινή αυτή συμμετοχή τους στο ποτήρι και τον

άρτο συμβολίζει επίσης ότι από τώρα θα μοιράζονται τα πάντα στη ζωή, τόσο τις χαρές όσο και τις λύπες και θα σηκώνουν ο

ένας το φορτίο του άλλου.  Από τώρα και στο εξής κανένας δεν είναι μόνος αλλά έχει τον άλλο δίπλα του.  Οι δύο έχουν γίνει ένα. 

Διατηρώντας τα στοιχεία του άρτου και του κρασιού μέσα στο μυστήριο του γάμου η Εκκλησία, υπενθυμίζει στους νεόνυμφους

ότι θα πρέπει να ενώνονται τακτικά και να αγιάζονται μέσα στη Θεία Λειτουργία, με τη συμμετοχή τους στο Μυστήριο της Θείας

Ευχαριστίας.

Ο "χορός" του Ησαϊα:

Η χαρμόσυνη ακολουθία του γάμου συμπληρώνεται με το χορό του Ησαία.  Είναι τα πρώτα βήματα των νεόνυμφων πλέον

στην καινούργια αρχή της ζωής τους που έχει επίκεντρο το Χριστό και το Ιερό Ευαγγέλιο. Ο ιερέας, ψάλλοντας τη χαρμόσυνη

αυτή είδηση της εκπλήρωσης της προφητείας του Ησαϊα, με τη γέννηση του Χριστού, οδηγεί το γαμπρό και τη νύμφη κυκλικά, γύρω

από το τραπέζι, όπου είναι τοποθετημένο το Ευαγγέλιο, ο Λόγος του Θεού.  Οι σύζυγοι κάνουν τα πρώτα τους βήματα οδηγούμενοι

από την Εκκλησία, που αντιπροσωπεύεται από τον ιερέα.  Ο κύκλος συμβολίζει την τελειότητα και η κυκλική κίνηση την αιωνιότητα. 

Η Εκκλησία οδηγεί τους νεόνυμφους προς την αιώνια ζωή και την τελειότητα.  Τους καλεί να κινούνται πάντοτε με κέντρο της ζωής

τους το σαρκωμένο Λόγο του Θεού, το Χριστό, που γεννήθει από την Παρθένο.  Τους καλεί να κάνουν το Χριστό στύλο και κέντρο

της οικογένειας τους. Μόνο έτσι θα μπορέσουν να σταθούν γερά, μέσα στη φουρτούνα της ζωής και να αξιωθούν να φτάσουν στη

θέωση.  Με το δεύτερο ύμνο, καλούμε τους Άγιους μάρτυρες της Εκκλησίας να πρεσβεύουν, υπενθυμίζοντας ξανά τη μαρτυρική

διάσταση της Χριστιανική ζωής, αλλά και το τελικό στεφάνωμα των νικητών.  Με τον τρίτο ύμνο αναπέμπουμε δοξολογία στο

Χριστό, το καύχημα των Αποστόλων και το αγαλλίασμα των Μαρτύρων.  Για χάρη του Χριστού, είναι που δεχόμαστε το

μαρτύριο της αγαπητικής συμβίωσης, ομολογούντες το Θεό ως Τριάδα ομοούσιο.

Οι παρουσία άλλων Χριστιανών:

Η Εκκλησία λαμβάνει μέρος στο Μυστήριο αυτό του γάμου, με την παρουσία και την προσευχή της.  Η προσευχή μας είναι ο

βασικότερος λόγος, για τον οποίο μας κάλεσαν στο Μυστήριο.

Θα πρέπει να προσευχηθούμε όλοι να έρθει ο Χριστός στον γάμο όπως ήρθε τότε και στον γάμο στην Κανά της Γαλιλαίας.  Όπως

τότε εκεί, έτσι και τώρα εδώ, τον καλούμε να ευλογήσει το γάμο αυτό και να ενώσει τους δύο , στο δεσμό της αγάπης, αιώνια.

Oι μελλόνυμφοι:  oι άνθρωποι γίνονται συνεργοί και συνδημιουργοί του Θεού, γεννώντας νέους ανθρώπους.




Τραπέζι:  Συμβολίζει την Αγία Τράπεζα και πάνω υπάρχει το Ιερό Ευαγγέλιο. Είναι ο ίδιος ο Χριστός παρόν. Μαζί και επάνω σε αυτό

έχουν τοποθετηθεί οι βέρες και τα στέφανα.

Κουφέτα:  Συμβολίζουν τις χαρές και τις λύπες του γάμου.Συμβολίζει επίσης τη γονιμότητα και τους διαδόχους που θα αποκτήσει το

ζευγάρι.


Ρύζι:  Η εύχη των καλεσμένων να “ριζώσει¨το ζευγάρι και να έχει βίον ανθόσπαρτον.

Ο "χορός του Ησαϊα": είναι τα πρώτα βήματα των νεόνυμφων πλέον στην καινούργια αρχή της ζωής τους που έχει επίκεντρο το Χριστό

και το Ιερό Ευαγγέλιο.

 

 

 

 

matoxantro-sima